Plastfri måned

God lørdag dere! Jeg så den mest ubehagelige dokumentaren jeg har sett noen gang i forgårs. Den var ikke ubehagelig i form av at det var mye blod og mennesker som var i nød. Den var ubehagelig fordi jeg fikk se hvor store konsekvenser plasten jeg kastet fra meg ute for ti år siden har i dag, og kommer til å ha om hundre år. De viste mennesker som bor på plast som skylles opp fra havet og fugler som dør fordi magesekken deres er full av plast. For plast brytes ikke ned i kroppen, den blir værende, og jo mer plast man spiser jo mindre plass får en til mat som gir næring. 

Jeg har bestemt meg for å slenge meg på challengen plastfri februar, for å se hvor mye plast jeg egentlig bruker i løpet av en måned. For jeg er redd det er ganske mye. Det er plast i posene jeg bruker når jeg handler frukt, det er plast på korken av biolaen og eplejuicen jeg kjøper, rundt kjeksen jeg kjøpte for to uker siden. Shapoflaskene er av plastikk, uheldigvis.. For jeg har bare nok igjen i min til to vask, arh!

Dette er hvordan det fungerer om du vil være med:

Vi skal unngå

1. Plast til engangsbruk (sugerør, plastkopper, take away bokser, tanntråd av plast,plastfolie, plastposer, matemballasje, plastflasker, teposer av plast)

2. Plastmatbokser

3. Små plastposer til oppbevaring

4. Bobleplast

5. Matembalasje – kun ok å kjøpe mat med emballasje hvis vi legger det igjen i butikken

6. Innkjøp av kosmetikk / hudpleie i plast eller som innholder mikroplast

7. Innkjøp av klær som inneholder plast

Dette er greit

1. Iphone, selv om deler av den er plast

2. Store artikler av plast i hjemmet – food prosessor, kjøleskap, juicemaskin

3. Embalasje på mat vi allerede har

4. Kosmetikk / hudpleie vi allerede har

5. Klær og plass vi allerede har ( ja, noen klær inneholder faksitk mikroplast)

6. Kjøre bil hvis vi skal langt og er flere ( bildekk er faktisk største kilden til mikroplast i havet)

7. Pante alt vi finner

Ikke bruk vpn-apper for å nedgradere snapchat

Det som skjer når man laster ned vpn-apper for å få tilbake gamle snapchat er at man åpner det virtuelle private nettverket for andre så de lettere kommer inn. Vi deler altså innformasjon om oss selv og vår mobil ved å “allow’e” på disse appene. Bildene våre, ip-adressen vår, meldingene våre, etc. Alt blir mye lettere å få tak i fordi vi åpner små hull som det er mulig å krype inn i på en måte, haha. Ved å dele ip-adressen din vil folk finne navnet ditt, nummeret ditt og adressen din. Så dersom du ikke vil dele det du har på mobilen din vil jeg anbefale deg å leve med den nye oppdateringen til snapchat, det er ikke verdens undergang.

Jeg skal innrømme jeg ble litt gretten når jeg så den nye oppdateringen til snapchat på Tirsdag. Jeg var fornøyd med hvordan det så ut før, og at jeg ikke fikk opp alt slags mulig dritt på mystory. Jeg hoppet i skyene når jeg fant ut at det fantes en app som gjorde at man kunne få “gamle” snap tilbake, og kjørte på. Allowet uten å tenke over konsekvensen bak det, men nå for typ ti minuttersiden fikk jeg med meg at om man gjør dette så deler man typ all informasjonen man har på mobilen og en god del mer informasjon om en selv. Så skummelt. Jeg får vondt inni meg av å tenke på at noen kan sitte å gosse seg med bildene jeg har på mobilen min, så jeg slettet appen med en gang. Og nå tenker jeg at jeg skal informere dere om hvorfor dere ikke skal laste ned disse appene.

BANANPANNEKAKER

Good morning darlings!

Jeg håper dere har sovet utrolig godt i natt, jeg sitter i sofaen og ser på en film på tv. Jeg har vurdert om jeg skal dusje de siste 40 minuttene, men har innsett at jeg ikke gidder. Jeg vasket håret i går, så det er så godt som nyvaska. Så i stede for å gå i dusjen fikset jeg håret full fart for kvelden. Etter at jeg kom hjem til juleferien har jeg laget min egen frokost hver eneste dag, og noe av det første jeg lagde var disse bananpannekakene. De er super god og er blitt favoritt frokosten min, så jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere.

Det du trenger er:

1 modne bananer

1 dl lettkokte havregryn

1/2 dl melk

1/2 ts bakepulver

1 egg

1/2 ts vaniljesukker

 

Bland alt sammen i en bolle og stek dem til du mener de ser klar ut. Ha på litt blåbær, syltetøy og brunost og koooos deg! Vi snakkes snuppis<3

Min plan for julaften

GOOOD JUL FINE DERE!! Nå ringte nettopp både min og Kjersti Sofie sin alarm, helt på likt. Forskjellen på oss er bare den at dette var min siste og hennes første. Jeg har vært våken siden klokka 9, vært en tur på do, tatt på meg nattasen min og strikket. Nå skal jeg gå opp å lage meg frokost, det står mellom havregrøt & smoothie eller bananpannekaker & smoothie. Jeg regner med jeg faller hardest for sistnemnte når jeg kommer opp, jeg lagde det for første gang i går, og det var altså såå godt! Så nå tenker jeg å diske opp med litt bananpannekaker til gangen.

 

Dagens plan er:

-komme meg ut av sengen

-Lage digg julefrokost

-Se tre nøtter til Askepott

-Se alt annet som også går på tv

-Spise grøt

-1430 går turen til gamlhjemmet hvor korpset skal spille

-Etter gamlegjemmet går turen i kirken, hvor vi også skal spille

-Vi kjører hjem og er nesten klar til å spise

-Vi spiser, farmor og bestefar skal feire jul her i år, så det blir koselig!

-Så begynne pakkeåpningen, vi bruker vanligvis mange timer på dette fordi vi tar oss så godt tid

-Vi spiser desert, koser oss med det vi har åpnet og mulighens har vi ikke åpnet alt så vi åpner litt til, hehe

-Vi setter oss ned å ser på tv, eller de av oss som ikke er utslitt


Jeg har fått naturlig dobbelhake i løpet av de to siste ukene, på grunn av medisinene jeg går på. Så nå gleder jeg meg til 11. januar, og jeg er ferdig med dem.

 

Kvelden før kvelden

Om to og en halv timer er det julaften, shit ass! Nå sitter jeg i sofaen og har spist alt for mye pizza. Jeg har måtte åpne buksa og har vondt i magen fordi den er så full. Jeg er også snart ferdig med vrangbården på den siste armen på genseren min, deilig! Jeg kjenner jeg gleder meg til å sette meg ned og skrive nyttårsforsett i år, 2018 skal bli et råbra år på alle måter! Vi har plassert alle julegavene under juletreet, vært i kirka å øvd til i morgen og ser på hjemme alene. Det er faktisk jul dere, samme hvor lite julefølelse jeg har, haha! Jeg håper dere får en super kveld, og ikke glem grevinnen og hovmesteren i kveld da! Snakkes<3

 

To på topp #Juleedition

Torsdagen kommer like brått på hver uke, haha! Nå er klokken to på natten Fredag morgen, og jeg har sett fire episoder av Riverdale. Nå er jeg snart ferdig med sesong en, og guu hvor spennende det er blitt. Det er også bare to dager igjen til julaften, hvor sykt er ikke det? Jeg fikk unnagjort de siste julegavene jeg skal kjøpe i går, og nå har jeg bare igjen å pakke dem inn og lage et par. Dette tror jeg kan bli en god jul. Jeg har null julefølselse, men krysser fingrene for at den snart kommer. Let´s rock the To på topp #3 JULEEDITION!! … tre episoder lenger i serien, klokken er snart fem. Jeg har innsett at jeg må utsette alarmen min som skulle ha ringt klokken åtte i morgen til halv ti, og jeg må fullføre dette innlegget når jeg våkner i morgen. Er det mulig? Haha.

Topp to ting på juletreet?

Stjerna i toppen og alle lysene, uten tviiil. Jeg har også er rosa julekule som er veldig søt da, hehe.

 

Topp to ting å gjøre i julen?

Spille brettspill og spise mye mat.

Topp to jule drikker?

Julebrus og kakao!

Topp to julekaker?

Kolakaker og sandnøtter, ahh<3

Topp to julesanger?

Kurt Nilsen – himmel på jord og Train – Shake ut Christmas

Topp to julefilmer?

Jeg har faktisk aldri sett så mye på julefilmer, for jeg har aldri hatt tid. Men Tre nøtter til Askepott og  hjemme alene slår aldri feil.

Topp to julekalendere?

Jul i blåfjell og jul i svingen<3

Topp to ting du ønsker deg til jul?

Vanskelig, vanskelig, vanskelig.. Gull bestikk  fra søstrene grene og klær.

Topp to ting du må gleder deg til å gi?

Gaven min til mamma og pappa, den er ganske godt planlagt men ikke så godt gjennomført. Jeg fant ikke alt jeg hadde tenkt å kjøpe. Og gaven til Kjersti Sofie, den tror jeg hun blir fornøyd med!

Topp to julekjoler?

I år har jeg et sykt stort problem, for jeg har lagt på meg 6 kilo de to siste ukene på grunn av medisinene jeg tar, og jeg tørr ikke prøve noen av kjolene mine. Men jeg har en fin med grønne paljetter og en svart med masse gull glitter. Krysser fingrene for at jeg får på meg en av dem.

This weeks plan

 

Mandag:

Skole
Julevasken
Strikke
Bake pepperkaker eller ta en tur innom syrommet
Filme unboxing video av en pakke jeg fikk fra ELF i dag
Se ganske mange episoder av Jul i Svingen

Tirsdag:

Klassen skal til Lindesnes fyr å ta bilder
Strikking
Enten bake pepperkaker eller ta en tur innom syrommet, kommer ant på hva som blir gjort på mandag
Pakke

Onsdag:

Skole
Også går turen hjem til Sveio <3
Spise pizzaaaa

Torsdag:

Jeg skal ta bilder av hundene til naboen
En tur til byen med Eirik for å shoppe litt julegaver
Finne meg en julekjole
Ta litt koselige julebilder

Fredag:

Slappe av og sove lenge
Henge med Elias
Pakke inn alle julegavene jeg har kjøpt

Lørdag:

Lille julaften, æhh! Jeg skal se masse julefilmer på tv
Spise julekaker til jeg sprekker
Øve i kirka med korpset
Legge gavene under juletreet

Søndag:

Se tre nøtter til askepott
Spise grøt
Spille på gamlehjemmet og i kriken
Hjem å spise pinnekjøtt
Åpne gaver

 

Snakkes på nouw

Hei dere!

Tenkte bare jeg skulle stikke innom å si hei, og at jeg har begynt å blogge på NOUW.COM/INGRIDMARIE  HEEEER

Gårsdagens festligheter

Gårsdagen ble en veldig fin og koselig kveld med konsert, sjokolade melk og subway. Det første jeg tenkte når jeg satte meg ned i konsertlokale med resten av gjengen var «Hva har jeg begitt meg ut på nå, dette kan umulig være noe for meg!» Og jeg må innrømme at jeg i starten syntes det var litt kjedelig, og jeg ventet på at det skulle bli slutt. Men når jeg var kommet halvveis ned i sjokolademelka ble alt mye bedre. Og det var absolutt en vellykka kveld!

Bihulene mine er ikke blitt noe bedre dessverre, og tinnitusen min er heller ikke helt som den skal for tiden. Den overdøver det meste, og selv om jeg har klart å lære meg og overhøre den, blir den for kraftig om dagen til at jeg klarer det. Noe som gjør meg enda mer sliten enn jeg i utgangspunktet er fra før av, haha! Men den roer seg nok når bihulene er blitt bedre, håper jeg!

– Her er noen bilder fra i går –

 

Fiskepinner


Hei folkens! En dag igjen til helg. Jeg er så klar for helg denne gangen, kroppen er begynt å bli litt bedre, sett bort i fra bihulebetennelsen. Nå har jeg googla kjerringråd i 20 minutter og funnet ut at jeg skal prøve å koke vann med litt salt oppi, la det kjøles ned også trekke det inn gjennom nesa, haha! Fungerer vell egentlig litt som nesespray? Jeg har ikke brukt så mye nesespray i mitt liv, for jeg er faktisk redd for å dra ting inn i nesa, haha, for en fobi! I dag hadde vi fiskepinner til middag, jeg hev oppå tallerkenen og tenkte jeg skulle klare å spise opp alt, noe jeg ikke klarte.. Nå skal jeg strikke ferdig sokken min og dra på litt sminke før en gjeng fra skolen skal inn til K-town for å høre på konsert! Ha en herlig kveld, så blogges vi! ♥


@Tommyrasa