Plastfri måned

God lørdag dere! Jeg så den mest ubehagelige dokumentaren jeg har sett noen gang i forgårs. Den var ikke ubehagelig i form av at det var mye blod og mennesker som var i nød. Den var ubehagelig fordi jeg fikk se hvor store konsekvenser plasten jeg kastet fra meg ute for ti år siden har i dag, og kommer til å ha om hundre år. De viste mennesker som bor på plast som skylles opp fra havet og fugler som dør fordi magesekken deres er full av plast. For plast brytes ikke ned i kroppen, den blir værende, og jo mer plast man spiser jo mindre plass får en til mat som gir næring. 

Jeg har bestemt meg for å slenge meg på challengen plastfri februar, for å se hvor mye plast jeg egentlig bruker i løpet av en måned. For jeg er redd det er ganske mye. Det er plast i posene jeg bruker når jeg handler frukt, det er plast på korken av biolaen og eplejuicen jeg kjøper, rundt kjeksen jeg kjøpte for to uker siden. Shapoflaskene er av plastikk, uheldigvis.. For jeg har bare nok igjen i min til to vask, arh!

Dette er hvordan det fungerer om du vil være med:

Vi skal unngå

1. Plast til engangsbruk (sugerør, plastkopper, take away bokser, tanntråd av plast,plastfolie, plastposer, matemballasje, plastflasker, teposer av plast)

2. Plastmatbokser

3. Små plastposer til oppbevaring

4. Bobleplast

5. Matembalasje – kun ok å kjøpe mat med emballasje hvis vi legger det igjen i butikken

6. Innkjøp av kosmetikk / hudpleie i plast eller som innholder mikroplast

7. Innkjøp av klær som inneholder plast

Dette er greit

1. Iphone, selv om deler av den er plast

2. Store artikler av plast i hjemmet – food prosessor, kjøleskap, juicemaskin

3. Embalasje på mat vi allerede har

4. Kosmetikk / hudpleie vi allerede har

5. Klær og plass vi allerede har ( ja, noen klær inneholder faksitk mikroplast)

6. Kjøre bil hvis vi skal langt og er flere ( bildekk er faktisk største kilden til mikroplast i havet)

7. Pante alt vi finner

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg