Kjære jenter

..kvinner, damer og alle andre mennesker som har pupper.

En svulst er noe alle kan får, god arta og ond arta. Husk dette! Selv om du er så god og snill med brystene dine du bare klarer, har du like stor mulighet for å få en kul/klump i brystet som alle andre har. Denne klumpen trenger ikke nødvendigvis og være en svulst, for det fins mange andre klumper også.

Fettklumper og lymfeknuter er veldig vanlig at man får, ikke bare i brystet men i ansiktet, bak ørene, under armene, bak i nakken, på magen. Ja, de dukker opp over alt. Om du finner en i brystet, kan du ikke si at det er en lymfeknute, for det vet du aldri. Du kan jo selvfølgelig la den være i fred noen måneder også sjekke igjen, men om den er der enda, anbefaler jeg at du oppsøker en lege. Dett er ikke noe å spøke med.

1 av 12 får bryst kreft! I løpet av et år rammes over 2900 kvinner av bryst kreft. Brystkreft faren starter allerede i puberteten, når brystkjertelvevet er under konstant påvirkning av kvinnelige kjønnshormon. Dette vil ikke si at du får brystkreft der og da. Men det bygger seg opp. Og når man når 30-40 årene kan det slå ut. Det er veldig sjelden at unge jenter får bryst kreft.

 

Det går ant å øke kjangsen for og få kreft:

 -Hvis du ikke får barn, og du ikke ammer.

 -Hvis du ikke får barn før etter du er fylt 35 år.

 -Alkohol.

 -Overvekt.

 

Det går også ant å minske kjangsen for å få kreft:

 -Å amme.

 -Føde barn før du blir 25 år.

 -Føde mer enn 1 barn.

 

Menn er også i faresonen. Ikke bare kvinner kan få brystkreft. I året rammes 28 menn av brystkreft. Så kjære mannfolk, dere er ikke helt uten risiko.

Ikke alle kuler er onde kuler. Det finnes god arta og ond arta svulster. Jeg var heldig, for min var god arta. Men de har sendt den inn til sjekk for å være heilt sikre på at den ikke har vonde ting i seg. Den vokste så fort at den måtte fjernes. Fra i sommer til den dagen jeg var og sjekket meg (for 3 uker siden) har den vokst 3,1 cm. Men på de tre siste ukene har den vokst over 1 cm, det vil si at svulsten min var over 4 cm lang. Jeg får et arr på brystet, men jeg vil heller ha et arr, enn en ekstra pupp.

Jeg anbefaler alle å sjekke brystene sine, 2 ganger i måneden, slik at om du kjenner er klump kan du få den fjernet før den blir for stor. Og om den er ond arta og blir oppdaget fort vil ting kanskje bli litt enklere enn om den får ligge der lenge, da kan den spre seg, og ting blir verre og tøffere en det det kunne vært om du hadde tatt tak i det med en gang.

4 kommentarer
    1. Hei du! Du kjenne ikkje meg, MEN eg har fulgt bloggen din ei stond nå, å du skrive utrolig bra innleg ska eg sei. Det e fengande og eg får lyst te å lesa videre! Å du virke som ei sterk og flotte jenta! Stå på videre så ska du se la livet bringe deg! Du komme te å oppnå noe stort ein dag! Det kan eg hvertfall sei deg! All lykke te videre flotte deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg