“Hvem bryr seg?”

 Heisann!


I går kveld på tv2 gikk et nytt program som heter “hvem bryr seg?“.  Dette er ett “skjult kamera” program, som viser hvor lite vi nordmenn bryr oss om hva som skjer rundt oss. Det går over flere episoder, og i den episoden som ble sendt i går var det tre tilfeller hvor veldig få mennesker brydde seg. Norge er et så godt land, vi har mye penger, mange av oss har jobb, gratis skole og helsevesen, men når noen av oss trenger hjelp, hvor mange kan man regne med stiller opp?  Jeg tar utgangspunkt i de tre tingene de tok med i går.

-Du står i butikken og skal betale, framfor deg står en liten gutt sammen med moren sin, når de skal betale har ikke moren nok penger til å betale for alt, og bestemmer derfor at de skal ta tilbake noe av det som gutten ville ha. Hva skal du gjøre da? De fleste ville nok bare stått å sett på, men er dette ok? Selvfølgelig, jeg ser jo den at det er vanskelig å si at du kan betale, men om du hadde vært den gutten, hadde ikke du blitt glad om noen hadde gjort det? Det var mulig å se at de vurderte det. At de ville gripe inn, men våger ikke i respekt til moren.

-Men hva om en person som ligger nede? Er det greit og bare gå forbi, eller skal man stoppe å spørre om de trenger hjelp? Få med deg noen andre om du er redd, spør noen av de andre menneskene som går forbi om de kan hjelpe deg, sammen er vi sterke! Det er greit å være redd, alle er det engang i blant, men om det var du som lå der å hadde falt om, hadde du ikke satt pris på om noen kom bort til deg å spurte om du trengte hjelp? Det vet vertfall jeg at jeg hadde satt pris på.

-Og den verste delen, der måtte jeg tørke en tåre. Jeg fikk helt vondt inni meg når jeg så det, og jeg visste det var skuespill. Det sto fire jenter i en ring, hvor tre av dem mobbet den fjerde. Folk så hva som skjedde, men turte ikke å gripe inn.  Voksene mennesker gikk forbi. De bare så på hva som skjedde å hørte hva de sa. Jeg hadde angret sånn om jeg hadde vært en av de som gikk forbi.

“Mennesker er konfliktsky” Noe som vil si at vi ikke vil oppsøke eller starte krangler uten at vi må.

I dette programmet her er det bare skuespillere, heldigvis! Men slike ting som dette skjer hele tiden. Det er bare det at folk er flinke til å skjule det. Mobbeoffer er gode på å late som om ingenting skjer og at alt er bra. Og mobberne er enda bedre på å late som om at de er snille med alle, og at de er skikkelig gode venner med de som blir mobbet. Vi må lære oss å se når ting er galt, og ta tak i det! Ikke bare la det ligge og håpe at det fikser seg av seg selv.

 

Vis at du bryr deg!

 

Noen bilder måtte dere få.

—–:)

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg