Jeg vet jeg er høy, jeg ser det selv

Okei, jeg må bare få ut dette en gang for alle. Jeg har lenge tenkt at det faktisk ikke er rettferdig, og har rett og slett fått nok. Nok av å få høre vitsene, lei av alle kommentarene.


Jeg vet jeg er høy, jeg ser det selv. Jeg har gått gjennom hele livet og vært høyere enn så og si alle andre i kullet mitt. Når jeg var liten lurte på hvor og hvordan jeg kunne krympe meg, fordi alle sa jeg var “for høy”. Jeg har grått mine tårer og kjempet mine kamper, jeg har blitt sint, irritert og forbanna. For ingen er for høye, eller for lave.

“Ingrid Marie, du kan ikke sitte der, du skygger for ansiktene til de bak deg.” Vi skulle ta klasse bilde på skolen, og dette var det jeg fikk høre når jeg prøvde å sette meg på bakken. Så jeg reiste meg, smilte og stilte meg bak. “Jeg vil heller være liten å søt, enn stor å stygg.” Takk, den setter jeg pris på. Jeg kan umulig være den eneste som har hørt dette før? Jeg kjente en dame, en voksen dame som forklarte høyden min på en sånn måte, at i dag skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg kunne bry meg om det. “Hun er like høy som en skyskraper” “Der kommer skyskraperen” og “jeg trenger ikke dra til Paris for å se Eiffeltårnet, jeg bare ser på henne.” Dette er noe av det teiteste jeg har vært borti tror jeg.

Jeg ser mine “lave” venner på Facebook dele innlegg hvor det står “Derfor er det best å være lav” “10 grunner til at lave folk har et bedre liv” og slik fortsetter det. “Ugress vokser fortere enn blomster” Vet du hva? Noen blomster er så stygge at jeg vil heller være ugress.

Hvorfor skal det være greit at høye mennesker får høre hvor høye de er hele tiden. Mens om man kaller et overvektig menneske feit blir man sett på som en mobber? Høyden vår er noe vi ikke kan noe for, men er man tykk har man mulighet til å slanke seg og faktisk bli mindre. Man kan ikke gå på et treningssenter og svette av seg noen centimeter liksom. Men det er en større mulighet å gå ned en kilo i vekt, enn å krympe en centimeter.


Men vet dere hva? Jeg har mulighet til å nå øverste hylle uten å stå på tå og uten og hoppe. Jeg kan gå med designer klær jeg ikke har betalt for selv, og vise verden at høye jenter, de kan. Jeg har muligheten til å oppnå ting. Ting lave mennesker må kjempe enda hardere for å klare.

Høye folk er like vakre som lave folk. Tykke folk er like vakre som tynne folk. Vi kommer alltid til å være forskjellige hele gjengen, slik har det alltid vært og det kommer nok alltid til å være slik. Alle er perfekte på sin egen måte.

Nå håper jeg du tenker deg om to ganger før du slenger med leppa igjen.

 

 

66 kommentarer
    1. Du er nydelig som du er. Kom til å tenke på den vesle Maura husker ikke ord rett men ivertfall sier den. Liten jeg? Jeg fyller meg selv bådde på tvers og ned. Er du kanskje mindre en deg selv? Ikke helt rett men husker ikke helt, men poenget er det er ingen oppskrift på liten eller stor tykk eller tynn. Man er seg selv og perfekt akuratt slik en er. Lykke til viddere synnes du er tøff 😊

    2. Føler med deg, vi som er høge er like vakre som alle andre! Di er bare misunnelige på høgda vår! Utrolig bra innlegg ❤️

    3. åå endelig er det noen som snakker ut om det å være høy! hater at andre skal kommentere høyden min, og mobbe fordi jeg er et hode høyere enn dem! men du, hvor høy er du egentlig. jeg synes høye jenter er best;

    4. Ble faktisk inspirert til å skrive et lignende innlegg.
      Jeg begynte i femteklasse på en helt ny skole og var høyest i klassen. (rundt 1,53) og jeg kunne vel ikke noe for det jeg? I ukesvis kalte de meg langbein, skyskraper, eiffeltårnet og stankelbein fordi jeg også var tynn.
      Det sitter så utrolig enda. Det var en sårende tid fra Sandesund Barneskole.

    5. Jeg er så utrolig enig i det du skriver! Selv om jeg ikke har samme problem, men uansett høyde, tykkelse og om man har alle kroppsfunksjoner så er man perfekt. Hver gang jeg er med deg så stråler du ut glede, så stå på og ikke la de teite kommentarene ødelegge deg<3

    6. Høyde er noe som kan kommenteres begge veier, ofte så blir det den som har størrst forskjell fra de andre i området som får høre det. Du vet jo fra bokprosjektet at jeg med mine 154cm ikke er så lang, men vi alle er vel som diktet “The ant”. Denne versjonen er vel i starten rettet mest mot korte folk, men det funkjer å skifte første spørsmål for å få det til å være mer rettet mot lang folk. 🙂 Ha en fin dag videre
      The Ant
      Little?
      Me?
      Far from it.
      I am just large enough.
      Fill myself completely
      lengthwise and across
      from top to bottom.
      Are you larger than yourself maybe?

    7. Folk eier ikke folkeskikk. Har en høy datter selv og det er utrolig hvor mye frekt folk klarer å lire av seg!! Hvor høy er du om jeg kan spørre ? Nydelig er du hvertfall <3

    8. I dag må eg og kommentere 🙂 Du e vakker jentå di, og eg har alltid ønska meg sånne lange slanke og flotte bein :)) kan ikkje detta dei lengre eg heller :))

    9. Heilt enig! Høyden har ingenting å sei, verken om du er høy eller lav 🙂 jeg er 1.50 og 17 år, og det er mange som tror jeg er 12-13. En gang måtte jeg vise legitimasjon for å kjøpe energidrikk, og da va jeg nesten 17 år

    10. Imponert – Du er veldig dyktig å formidle gjennom ord og bilder. Stå på – bra du har blogg. Jeg har jo Nei til mobbing kon sert, hilser med UNIK sangen min fra siste cd. DU HAR TALENT !

    11. bra skrevet, høyden har absolutt ikke noe å si. Det er mange som ønsker de hadde din høyde ! Jenter er bare redde for å finne en mann som ikke er like høy eller høyere enn seg selv. Syntes det er vakkert. og du er vakker 🙂
      Selv er jeg 170, og det er også høyt for jenter 🙂

    12. Har alltid hatet høyden min. Fikk høre hver gang jeg gikk på høye hæler at det ikke er fint, og nå hater jeg høye hæler. Rundt andre føler jeg meg høy og feit. Så når jeg leste din historie så ble jeg lei meg på dine vegne. Så glad for at det finnes flere høye jenter. Jeg er 175 cm

    13. Å gud, jeg kjenner meg så igjen! Jeg er 184 høy selv, og har fått høre de samme kommentarene gang på gang… Har nå lært meg å drite i det, og ingen orker å komme med kommentarer lengre når de ikke får den responsen de ønsker.. Lykke til vidre!

    14. Halleluja for deg! Beste innlegget jeg har lest på lenge! 179cm her, føler veldig med deg! Du er ei nydelig jente:)

    15. “Jeg har mulighet til å nå øverste hylle uten å stå på tå og uten og hoppe. Jeg kan gå med designer klær jeg ikke har betalt for selv, og vise verden at høye jenter, de kan. Jeg har muligheten til å oppnå ting. Ting lave mennesker må kjempe enda hardere for å klare.” Ikke akkurat veldig hyggelig å høre for lave folk som har komplekser for høyden sin? Du gjør jo akkurat det samme mot andre da. Jeg har nå alltid hørt hvor positiv det er med høye kvinner, at gutter/menn vil ha lange kvinner med store pupper osv. Som lav har jeg fått mange kommentarer selv, og synes ikke det var hyggelig å lese det du skrev der.

    16. Utroli bra skreve å eg e enig i de poenge du prøve å få frem i lyse. Eg e lav, d har eg allti vert å komme allti t å ver, de e fortsatt folk som e lavare en meg å høgere en meg men eg vett godt kossen d e å allti få den påpeikelsen om kor lav eg e, for d e kje sånn at eg kje vett d fra før.. mennesker e nydelige i alle former å fasonger å de handle kun om å lika seg sjøl. Utseende mitt idag betyr ingenting mer for meg en at eg syns d e en fin måte å uttrykka meg te ukjente på, så ukjente som e mulige nye venner kan få et første inntrykk som faktisk fortelle nåke om koss eg e som person, eg e lav. Sånn e de bare. Du e ei kjempe flotte jenta Ingrid Marie å ingen ska få lovt t å fortella deg nåke aent ! Men føle alikavell for å gi litt -for håpentligvis hjelpsom- kritikk me noe av de sista du skreiv i innlegget , følte kanskje de blei litt feil formulert i forhold te kossen du sikkert meinte d:) ja de e kjempe mye du me din høyde kan gjørr så ikkje eg me min høyde kan, men de går og andre veien. De e de som e fint me å ver ulike, alle e unike å oppleve forskjellige positive å negative sider me live 🙂 men igjen så va de et godt poeng å få frem i dagens lys der alt handle om diskriminering for bredde å ingenting om høyde. Du skrive kjempe bra 😀

    17. Hege Bb Fresvig: Tusen takk! Jeg er helt enig, men dette er fra mitt synspunkt, og jeg forstår at det kan virke litt krengende og slik, men jeg føler oppsumeringen gjør det godt igjen. Vi lever i en verden hvor lave gutter og høye jenter er helt feil. Det skal helst være lave jenter og høye gutter. Det var dette jeg mente med det avsnitten. Men igjen Tusen takk! 😀

    18. unnskyld meg, men du skrev nettopp følgende “. Jeg har muligheten til å oppnå ting. Ting lave mennesker må kjempe enda hardere for å klare? Så du mener at hvis man er lav har man ikke mulighet til å oppnå ting som høye mennesker har. Nå rakker du jo ned på dem som faktisk er lave. Så ikke kom her å si du er lei av vitser og kommentarer om å være høy, når det du driver å “rakker” ned på dem lave.

    19. Du er velkommen i gruppa på Facebook.
      Høye damer i høye hæler.
      Alle er over 16år og 180cm eller mer.

    20. Mange høye jenter, er uansett de mest selvstendige og fineste uansett. Så jeg har gjærne lyst til å være høyere jeg😋

    21. Du er bare flott! Jeg kan fortelle de som mener du sutrer er snakker ned lave folk, slik er det IKKE! Du beskriver din situasjon med full rett og som en av damene i Høye damer med høye hæler har jeg hørt mange triste erfaringer fra jenter på over 180. Men vi er flere nå enn da jeg vokste opp, eller vi vet i alle fall om at vi er flere. I motsetning til da jeg vokste opp kan vi nå få tak i klær og sko, vi kan gå høyreist rundt og være den vi er. Poenget er jo ikke om en er høy eller lav, tykk eller tynn men at en er seg selv og at omgivelsene godtar det. Mangfold, er ikke det et viktig ord i dag?
      Lykke til med ditt flotte høyreiste liv med hilsen fra ei gammel dame på 63 og 187 cm høy 🙂

    22. Flott skrevet! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og jeg har tenkt i flere år på å bare operere hele meg til å kunne bli bare hele 5 cm lavere, og jeg er 176 cm høy.. Jeg er snart 20 år gammel og har en kjæreste som bare elsker måten jeg er bygd opp på, de feilene jeg ser på meg selv i forhold til min høyde, de setter han veldig pris på og bare komplimenterer meg for!
      Sett pris på hvem du er og vær stolt av deg selv! Det er ikke alle som kan løpe rundt på flotte modellbein som det vi gjør! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg