How to..

..Bake kakemenn.

Jeg fikk spørsmålet om hvordan jeg lagde kakemennene mine. Det er ikke jeg som har laget dem, mamma lagde deigen, jeg bare brukte formen å trykte dem ut. Så her er den 🙂

 Oppskrift på hvite kakemenn:

      – 100 g smeltet smør.

      – 3 dl sukker

      – 2 dl hel melk

      – 1 ts hornsalt

      – 1 L hvetemel

 

Slik gjør du:

1.     Rør sammen avkjølt smør, sukker, melk og halvparten av hvetemelethvor du har blandet inn hornsalt. Tilsett deretter litt  og litt av det melet du har igjen oppi deigen til den er passe tykk.

2.     Dekk kakemenn deigen med plast og la den stå kaldt. De skal visst bli bedre om de står natten over, men jeg mener at kakemenn er kakemenn samme hva de smaker.

3.     Sett steikeovnen på 175 °C og finn frem en stekeplate med bakepapir

4.Kjevledeigen til den er så tykk som du vil ha kakemennene, men husk at de hever seg i steikeovnen. Trykk ut figurer med pepperkakeformer og stek dem i ca. 7 minutter. Ta ut kakemennene, husk å lukke lynene, for hjortsaltet gjør vondt i øynene.

5.     La dem avkjøle seg litt før du spiser dem, hvis ikke brenner du deg.

6.     Så kan du byte dem med konditorfarge, eller noe annet godt du finner i skapet.

 

Oppskriften er fra:

tine.no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg